Lepiej pozycjonować podstrony kategorii czy produktów? Takie pytanie często zadają sobie właściciele sklepu internetowego, którzy decydują się na rozpoczęcie działań seo. Niestety nie ma uniwersalnego schematu, który można wykorzystać w każdej sytuacji i w każdej branży. Jest to przede wszystkim związane z frazami, które chcemy promować i z szeregiem czynników, które korelują z prowadzonym biznesem.
Co zyskasz dzięki działaniom seo?
Działania seo mają na celu uzyskanie jak największej ilości użytkowników odwiedzających daną stronę internetową, którzy trafią na nią z wyszukiwarki Google. Taki ruch można wygenerować poprzez wysokie pozycje popularnych fraz kluczowych w danej branży lub optymalizację treści na podstronach strony www, co zapewni jej widoczność na nawet duże ilości słów mniej popularnych (longtail). I choć frazy z długiego ogona generują większy ruch na stronie niż ogólne frazy, to oba źródła ruchu są bardzo wartościowe. W celu uzyskania najlepszych wyników, ważne jest zarówno pozyskanie ruchu z popularnych słów kluczowych, jak również tych bardziej precyzyjnych.
Warto przy tym pamiętać, że pozycjonowanie to proces ciągły, a na jego pierwsze efekty trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. Dlatego na początku należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe, na które nasz sklep internetowy będzie się wyświetlał użytkownikom w wyszukiwarce Google. W ich znalezieniu pomogą Ci narzędzia, tj. Google Keyword Planner, Ubbersuggest, Answer The Public, Senuto, Semstorm.
Kiedy warto pozycjonować podstronę produktu?
Podczas przeprowadzania wyżej wspomnianej analizy, będziemy potrafili określić, jakimi schematami myślowymi posługują się potencjalni klienci podczas szukania oferowanych przez nas produktów. Na tym etapie uzyskamy również odpowiedź na pytanie, czy lepiej jest pozycjonować podstronę kategorii czy produktów.
Jeśli propozycje słów kluczowych obejmują wyrażenia precyzyjne i mocno rozbudowane frazy, wtedy powinniśmy pomyśleć o pozycjonowaniu podstron produktowych. Mimo, że tego typu frazy nie będą tak często wpisywane w wyszukiwarce jak frazy ogólne czy frazy kategorii produktów, to wyróżniają się one dużo wyższą konwersją. Wynika to z faktu, że użytkownicy internetu, którzy wpisują w wyszukiwarce produktowe słowa kluczowe, zwykle wiedzą czego chcą i bardzo często są na jednym z końcowych etapów procesu zakupowego.
Kiedy warto pozycjonować podstronę kategorii?
Pozycjonowanie kategorii będzie dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy być widoczni na wysokich pozycjach w Google dla bardziej ogólnych fraz, np. etui do iphone 7 lub rowery górskie Giant. Niestety, takie okoliczności zwykle korelują z wysoką konkurencyjnością branży. Tak więc, jeśli działasz w mocno konkurencyjnej dziedzinie, osiągnięcie pożądanych efektów działań seo będzie wymagało więcej czasu i większej inwestycji.
Warto w tym miejscu dodać również, że szybkość pozycjonowania strony www w dużej mierze zależy od historii i stażu domeny. Jeśli nasz sklep internetowy został założony kilka lat temu i zasłużył na autorytet w oczach botów wyszukiwarki, wtedy efekty przyjdą szybciej. W tym przypadku warto od samego początku skupić się na bardziej ogólnych frazach i ogólnej grupie odbiorców.